English
Grand Café De Lindenhof

STAN'S ODE AAN HET VILT

22-07-2018

HET VILT

door Stan;

Op warme zomerdagen zit ik al snel met regelmaat op een zonnig terras. Dan is een pilsje, speciaalbier van de tap of uit fles al snel besteld. De meeste recensenten of columnisten die zich wagen aan het beoordelen van horecagelegenheden letten voornamelijk op entourage, het gebruik van open vragen en de wachttijden na bestellingen. Echter, is voor mij het gebruik van een vilt, maar specifieker de manier waarop, enorm belangrijk.

Natuurlijk weet iedereen dat het viltje groot genoeg is om je beste ideëen op kwijt te kunnen, dat dit viltje een straal heeft van 102 millimeter en dat je met een grote stapel ervan de leukste spelletjes kunt bedenken. Dit zijn echter niet de doeleinden waar ik op let. Het biervilt is namelijk de manier om je gasten van perfecte service te voorzien.

Van 1 t/m 4 oplopend, gradaties van presentatie:

1. Geen gebruik maken van een viltje:

Veelal wordt er in de iets minder strenge horecatenten het gebruiken van een viltje niet belangrijk genoeg gevonden. Zodra er een slok wordt genomen van dit ‘onbevilte’ pilsje stroomt er bij de ‘teugnemer’ een lading condens de kraag in. Zodra de klok richting de 0.00u dreigt de lopen, zie je vaak gebeuren dat er laksheid optreedt. Grote hoeveelheden pils worden, aan de meest bereikbare gast aan tafel, één voor één doorgegeven. Gemiste kans.

2. Gebruik maken van een standaard viltje:

Hiermee tackelen we probleem nummer 1. Condens, spoel- en tapresidu wordt ondervangen met een standaard viltje (Vaak Heineken, Amstel, Bavaria of restaurant-gerelateerd vilt). Het is niet zomaar dat alle bierproducenten zorgen voor (eigen) bijgeleverd vilt. Hoe veel mooier staat een TwoChefsBrewing-vilt bij een Funky Falcon Pale Ale(ook van TwoChefsBrewing), dan een Brand vilt? Het draagt namelijk bij aan de ervaring van het drinken van het desbetreffende bier. Bewezen is dat je al een groot gedeelte van de evaluatie doet nog voor het nemen van de eerste slok, puur visueel dus. Geef elk bier dan wel dezelfde kans, door het te presenteren op het juiste vilt.

3. Gebruik maken van het juiste viltje, maar onjuist:

Het onjuist gebruiken van vilt is meestal geen fout, maar meestal onwetendheid. Bijvoorbeeld het plaatsen van het flesje op vilt, maar het glas niet. Of het hergebruiken van vilt.. Toch (en dat zal iedere horecamedewerker ook merken) erger ik me het meest aan het nonchalante uitserveren van vilt en het drankje. Het kan nalatigheid, laksheid of onwetendheid zijn; op ieder onderdeel van een biertje zit een logo. Op zowel het flesje, het glas en het viltje, waar vaak deze niet met zorg neergezet worden. Neem de moeite om deze logo’s de richting op te laten wijzen van de gast. Want wederom zal de gelinieerdheid bijdragen aan de visuele beoordeling van de gast.

4. Het perfecte gebruik van vilt:

De in punt 1 t/m 3 geschetste situaties vallen niet voor: Ik als gast ontvang; het bier dat ik besteld heb, met een grote glimlach, vastgepakt onderaan het glas, op;

  • een droog, nieuw viltje
  • die overeenkomt met het merk bier
  • met logo’s mijn kant op

Of wanneer ik een bier uit fles heb besteld;

  • twee droge, nieuwe viltjes
  • gestaffeld achter/naast elkaar
  • wiens logo’s overeenkomen met mijn bier
  • met logo’s mijn kant op

Dan ontvangt de bedieningsmedewerker; een grote glimlach van mijn kant!

 

CHEERS

 

 

 

 

Blogoverzicht
Sfeerimpressie
Openingstijden
  • Maandag12:00 - 23:00
  • Dinsdag10:00 - 23:00
  • Woensdag10:00 - 00:00
  • Donderdag10:00 - 00:00
  • Vrijdag10:00 - 02:00
  • Zaterdag10:00 - 02:00
  • Zondag12:00 - 21:00
Contact

Van Weedestraat 131
3761 CD Soest
035 - 740 00 74
info@grandcafedelindenhof.nl