English
Grand Café De Lindenhof

Aan de slag!

28-09-2017

AAN DE SLAG

 

Tafels afnemen, toiletten poetsen, dweilen, stofzuigen, terras opdekken, was vouwen, wc papier aanvullen, kinderstoelen soppen, buiten kast inruimen, bestek sorteren, vegen….we zijn begonnen!

10.00 uur we zijn geopend, laat de gasten maar komen! wij staan klaar om:

Drankjes te serveren, op te nemen, in te dekken en uit te ruimen, pas te lopen, spoelen, drogen en opruimen, gerechten te bereiden, boodschappen te doen, broodzakjes te stempelen, reserveringen in te dekken! Dit is wat onze gasten zien, dit is waarneembaar, dit is de “buitenkant”.

Maar waarom moest nou net zij vanochtend het buiten terras opzetten? Omdat zij als leerdoel heeft zich meer uit te spreken en voor zichzelf op te komen. Dus toen ik haar met 2 collega’s en 1 takenmap naar buiten stuurde, stond ik om de hoek. Lukt het haar het voortouw te nemen in de taakverdeling of laat ze zich zeggen wat ze moet doen?

De opnemer van de ochtend heeft ons laatst vertelt dat hij zo graag eens de lunch op wil nemen. Voor hem heel belangrijk! Hij kijkt op tegen zijn collega’s die dat al doen. Sommige werken zelfs korter bij ons dan hij. We passen vandaag zijn pauze aan zodat hij tot 12.00 uur met de handheld op pad kan. En eens kan ervaren hoe dat is, want de lunch opnemen is wel even andere koek… Gelukkig, iemand met trek en de eerste lunchbestelling is een feit! 5 cm gegroeid en een enorme grijns rijker, check! Doel behaald!

In de keuken wordt het drukker, lunchbonnen hangen in een lange rij. Ik teken een kruisje op haar hand. Zo hoef ik haar niet telkens aan te spreken in het bijzijn van collega’s, maar enkel wijzen naar haar hand. Zij weet dan, dat ze even moet bedenken ‘is dit het moment is om mijn weekend plannen te vertellen of nu even niet’…. Vertellen wat haar bezig houdt daar kan ze een dag mee vullen, maar haar concentratie is dan weg en die van haar collega’s ook.

Terwijl ik de pinbon check bij een van de jongens die net met een gast heeft afgerekend, vang ik de bestelling op aan een andere tafel. Ik hoor haar netjes de gerechten herhalen. Signaleer haar twijfel, ze zegt nog “het komt eraan!”. Ik zoek haar op, want ik denk dat ze bevestiging nodig heeft en een laatste zetje. Ze wil even iets met me overleggen en keert dan terug naar tafel. “Meneer, mevrouw wilt u misschien ieder 1 boterham met croquette in plaats van 2?” De andere gasten aan tafel die dit oudere echtpaar mee uit hebben genomen kijken haar verrast aan, “dat lijkt me een heel goed idee, want het zijn geen grote eters meer”. Ik ben trots, zo apetrots dat zij de vraag kan beantwoorden die niet wordt gesteld. Dat haar mensenkennis zich ontwikkeld en dat ze groeit in dat wat ze zo graag doet.

De dagelijkse werkzaamheden zoals u ze ziet hebben achterliggende leerdoelen. De taken die we geven, maar ook wat we soms laten gebeuren is een bewuste keuze. Het draagt bij aan de  ontwikkeling, geeft kansen en laat zien waar nog wat te leren valt.

En wat doen wij nou zo’n hele dag? Wij creëren de randvoorwaarden, waarin onze jongens en meiden zo zelfstandig mogelijk aan de slag kunnen. Gastvrijheid hoeven we ze niet aan te leren die bezitten ze al! En met de juiste dosis humor, begeleiding en ondersteuning hopen wij dat u dat voelt. En dan nu… weer aan de slag!

 

Blogoverzicht
Sfeerimpressie
Openingstijden
  • Maandag12:00 - 23:00
  • Dinsdag10:00 - 23:00
  • Woensdag10:00 - 00:00
  • Donderdag10:00 - 00:00
  • Vrijdag10:00 - 02:00
  • Zaterdag10:00 - 02:00
  • Zondag12:00 - 21:00
Contact

Van Weedestraat 131
3761 CD Soest
035 - 740 00 74
info@grandcafedelindenhof.nl